пʼятниця, 27 грудня 2019 р.

Аналіз діяльності психологічної служби м.Ніжина за 2019 рік


          

-                    Аналіз діяльності психологічної служби системи освіти  Ніжина за 2019 р.


Психологічна служба системи освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України.
 Діяльність психологічної служби системи освіти міста Ніжина  в 2019 році відповідно до статті 76 Закону «Про освіту» сприяла створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти, соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу. В умовах НУШ, яка передбачає перезавантаження української освіти; зміну акцентів та пріоритетів з процесу на результат, першочерговим завданням психологічної служби Ніжина був пошук дієвих засобів і ефективних методів профілактичної, корекційної, просвітницької та розвивальної діяльності; пошук шляхів і засобів розв’язання проблем сучасної освіти; створення умов для безперервного підвищення професійної компетентності та актуалізації творчого потенціалу.
За результатами аналізу даних, кількість фахівців  психологічної служби Ніжина у 2019 році становила 45 осіб(у 2018 році - 46 осіб). Психолого-педагогічний супровід здобувачів освіти здійснюють 27 практичних психологів( у т.ч.: 17- у ЗЗСО, 9 - ЗДО , 1-ЗПО), 17 соціальних педагогів(ЗЗСО) і один методист(ММК). Кваліфікаційний склад практичних психологів:спеціалістів-7, сц.2 кат. - 9, сц.1кат.-3, сц. вищої кат.- 8; соціальних педагогів: спеціалістів-10; сц.1 кат.-3, сц. 2 кат.-4; сц. вищої кат.- 0; методист ММК- сц. вищої категорії.

 Кількісний склад фахівців у порівнянні з минулим роком, залишився практично без змін. Найкраща ситуація в забезпеченні - у ЗЗСО(100%). Відсутні посади практичних психологів в 6 ЗДО(№№1, 2, 4, 7, 14,16) і в 5 ЗПО. Існує дефіцит щодо посад соціальних педагогів в усіх: 14 ЗДО та в 6 ЗПО.
          Нагальною залишається проблема забезпечення фахівців кабінетами відповідно  до нормативів. Окремими приміщеннями(1-2 кабінети) забезпечені 17 із 27 практичних психологів та 10 із 17 соціальних педагогів. Суміщене робоче місце мають 11 практичних психологів та 6 соціальних педагогів.
          Аналіз тематики звернень до фахівців свідчить, що найбільше звернень було з питань:труднощів у навчанні(544);формування психологічної готовності дошкільнят до навчання в школі(427); психологічного клімату учнівського колективу(414); адаптації дитини до нового колективу(405); взаємодії в системі «батьки-діти»(333);психологічного супроводу ДПА, ЗНО, МАН – (389);формування здорового способу життя(387); професійного самовизначення(269); психологічної просвіти (246);взаємодії в системі «вчитель-учень»( 167, з боку дітей); шляхів підвищення мотивації учнів до навчання, проблем шкільної неуспішності (156); «професійного вигорання»( 120).
Міська методична служба(ММК) є основною організаційно-методичною ланкою у системі світи, яка забезпечувала діяльність психологічної служби закладів освіти, тому працівникам психологічної служби протягом  2019 року надавалася навчально-методична, інформаційна, консультативна та експертна підтримка працівникам психологічної служби; здійснювався методичний супровід діяльності ММО психологів та соціальних педагогів з проблеми «Збереження психічного здоров’ я здобувачів освіти в умовах соціально-психологічного супроводу адаптаційного періоду», роботи міської творчої групи «Успіх» з проблеми «Формування адаптивних можливостей у першокласників», консалтингової допомоги: «Допомога дітям у кризових станах» (кер. Герасименко Г.А., на базі ЗОШ І-ІІІ ст.№9); «Технології розвитку критичного мислення»(кер.Гіль О.М., ММК). Всі засідання проходили в активних формах із залученням всіх учасників до вивчення та обговорення теоретичного і методичного матеріалу. Це сприяло кращому усвідомленню і засвоєнню учасниками отриманої інформації. Форми організації засідань: майстер-клас,  науково – методичний семінар, практикум, тренінг, тренінгові заняття, круглий стіл, ворк-шоп, коворкінг, ділова гра, обговорення сучасних психолого-педагогічних технологій, методик,методичні виїзди тощо.
  Актуальні питання та напрямки діяльності психологічної служби в 2019-2020 н.р. обговорювалися під час засідання ММО(серпень 2019); під час інструктивно-методичних нарад висвітлювалися питання нормативно-правової документації та змін, що відбулися у її веденні( ММК, вересень 2019); питання організації та проведення тематичних тижнів, акцій (ММК, березень, листопад 2019). Здійснено методичні виїзди в ЗДО №25,13, 15, ЗОШ №№12, 4, 5.
Розроблені та надані методичні рекомендації фахівцям психологічної служби:«Рекомендації щодо організації військово - професійної орієнтації молоді та прийому до вищих військових навчальних закладів»(22.02.2019 року на базі ЗОШ №9);« Організація та проведення регіональної акції «Жінки, знайте свої права!»(березень, 2019), «Проведення заходів в рамках обласного місячнику «Подолаємо туберкульоз разом»(березень 2019);«Рекомендації щодо підготування статистичних, аналітичних звітів»(квітень, грудень 2019, ММК),«Рекомендації щодо проведення заходів до Європейського дня протидії торгівлі людьми»(жовтень 2019),«Рекомендації до Міжнародного дня толерантності»(листопад, 2019), міського етапу  Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»( листопад, 2019),«Рекомендації щодо організації та проведення моніторингового опитування педагогів та учнів «Щодо обізнаності питаннями ВІЛ-інфекції /СНІДу»(листопад 2019) тощо .
З метою профілактики правопорушень та підліткової злочинності, допомоги дітям, сім’ї яких опинилися в складних життєвих обставинах, профілактики насилля в учнівському середовищі, профілактики ВІЛ/СНІДУ та наркоманії, тютюнопаління, туберкульозу, Управлінням освіти Ніжинської міської ради, методичною службою налагоджена співпраця з ЦССДСМ, Службою у справах дітей, Відділом сім’ї та молоді виконавчого комітету Ніжинської міської ради, ювенальної превенції, лікарями міської лікарні та наркодиспансеру, медичного коледжу, ІРЦ, організацією «Червоний Хрест», Міським центром з надання безоплатної правової допомоги населенню, Молодіжним центром. Сплановані інформаційно-просвітницькі та спільно проведені заходи з профілактики туберкульозу та тютюнопаління в рамках обласного місячника «Подолаємо туберкульоз разом»(березень 2019),  протидії насильству: в рамках регіональної  акції «Жінки, знайте свої права» (березень-квітень 2019 року),  щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства»(25.11.-10.12.2019), місячника «Від обізнаності населення-до подолання ВІЛ-інфекції СНІДу»(15.11-15.12.2019).05 грудня 2019 року у ВК Ніжинської міської ради проведено засідання міського круглого столу «Насильству немає виправдання» за участю психологів ЗЗСО, ЗДО, ЗПО, представників служб ВК, ювенальної превенції, ЦССДСМ, Ніжинського міського центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги,- всього 45 осіб.
   З метою впровадження досягнення психологічної і соціально-педагогічної науки та кращого досвіду у практичну діяльність працівників психологічної служби в 2019 році проведено тренінгові заняття (№2) «Технології розвитку критичного мислення учнів у діяльності працівника психологічної служби»(01.11.2019, Гіль О.М., ММК). Суттєвою допомогою для оперативного вирішення питань психологічної служби, своєчасного надання інформації фахівцям було  спілкування в соціальних мережах: в групі «Психологині Ніжина» (Viber). У листопаді 2019 року методистом ММК створена група «Психологи Ніжина у Fb»( соціальна мережа Facebook). Методичною службою систематично висвітлюються заходи, щовідбуваються в діяльності психологічної служби в соціальних мережах, сайті ММК, Управління освіти.
У 2019 році здійснено організаційно - методичний супровід проведення показових заходів для здобувачів освіти міста:тренінгові заняття «Стилі виховання» для вихователів та батьків(30.01.2019, психолог Корабель А.О., ЗДО №25), ворк-шоп під час  міського семінару фахівців психологічної служби ЗЗСО «Толерантність як психологічна категорія»  (психолог Солдатенко С.В. , 20.03.2019, ліцей НДУ), показові тренінгові заняття  в 9 класах «Актуальні аспекти торгівлі людьми як сучасної форми рабства» (18.10.2019, соціальний педагог  Парубець В.В 9 на базі ЗОШ І-ІІІ ст. №15) і заняття «Торгівля людьми - міфи та стереотипи»(17.10.2019, практичний психолог Гармаш О.А., гімназія №3)»;педагогічний коворкінг «Педагогіка партнерства для успішної самореалізації учнів НУШ» (30.10.2019, психолог Гармаш О.А. на базі гімназії №3);заняття «Толерантність – це сучасно» (08.11.2019,  психолог  ЗОШ №17 Кривенко І.О, на базі Центру соціальної реабілітації «Милосердя»;майстер-клас з профілактики професійного вигорання за авторською програмою «Психологічне благополуччя педагогів – запорука продуктивності освітнього процесу» (практичний психолог Жадько Ю.Г, 19.11.2019, ЗДО № 23); тренінгове заняття - МК «Бар’єрний простір у контексті інклюзивної освіти» (психолог, асистент вчителя –
Жилінська А.В, 25.11.2019, гімназія №2); позакласний захід  з елементами соцтеатру «Вічні цінності» (психолог Сілівоненко К.О., педагог-організатор Сурмачевська Н.В., 29.11.2019 року, гімназія №14); ділова гра з вихователями «Толерантність»(12.12.2019, психолог Болох Ю.М., ЗДО № 15).
Визначальним фактором продуктивності діяльності психологічної служби є компетентність, професійна майстерність. Управління освіти, ММК, методист беруть участь в організації підвищення кваліфікації та розвитку професійної компетентності працівників психологічної служби.
 У співпраці Управління освіти, ММК з факультетом практичної психології та соціальної роботи(кафедрою практичної психології, завідувач Папуча М.В.) проведено міський науково-методичний семінар «Профорієнтація молоді-майбутнє суспільства» для учнів, учителів, фахівців психологічної служби. Під час роботи семінару відбулося засідання круглого столу «Сучасна профорієнтація: вимоги та можливості», на якому науковці висвітлили теоретичні аспекти вибору професії, в практичній частині семінару - презентацію професії «Психолог»; надалі провідний фахівець з профорієнтації Ніжинської міськрайонної філії Чернігівського обласного Центру зайнятості Бондаренко І.А. презентувала профорієнтаційну платформу Державної служби зайнятості (навігатор вибору професії) MYPROFESSION. COM.UA(21.02.2019 р., на базі ЗОШ І-ІІІ ст. №15).У травні, вересні, листопаді 2019 року учні 10 -11 класів разом із психологами ЗЗСО мали можливість відвідати майстер-класи волонтерів із США (SocialInclution «Best Practices») і долучитися до презентації Сертифікаційних програм «Молодь на роздоріжжі», «Родинна твердиня», затверджених МОНУ, що провели Калітенко Р.(член Громадської ради при МОНУ, заступник директора зовнішніх зв’язків ВГО «Інститут генези життя та Всесвіту» і Бутенко С.(голова правління ВГО «Молодь на роздоріжжі»); у грудні 2019 учні 11 класів ЗЗСО відвідали майстер-класи з нагоди Всесвітнього Дня волонтера.
  За сприяння Управління освіти, методичного кабінету в  2019 році на базі Ніжинських ЗОШ І-ІІІ ст. № № 1,7 (11.01, 27.05, 26.11) для практичних психологів, соціальних педагогів ЗЗСО, ЗДО, ЗПО методистами навчально-методичного центру психологічної служби у системі освіти  проведені навчальні тренінги за просвітницько-профілактичними програмами» МОНУ в роботі з дітьми: «Навчіть дитину захищатися» - 21, «Вчимо дитину захищатися»,- 18 , «Я вмію себе захистити» -20. Взагалі в освітніх закладах міста фахівцями психологічної служби впроваджуються понад 14 профілактичних програм: окрім названих вище, це програми: ПРООН/ЮНЕЙДС “Сприяння просвітницькій роботі “рівний рівному” серед молоді України щодо здорового способу життя”, інформаційно-освітньої протиалкогольної програми для підлітків та їх батьків «Сімейна  розмова», програми «Допомога дітям у кризовому стані», «Особиста гідність», «Вирішуємо конфлікти разом та будуємо мир навколо себе» тощо; у 2019 році програмами охоплено 2224 дітей віком від 5-17 років(ЗЗСО, ЗДО, ЗПО).
У вересні 2019 року в ЗОШ №15(яка увійшла в 10 шкіл України, що відібрали для проекту) стартував Всеукраїнський проект «Мирна школа», головна мета якого - використання відновних практик для профілактики конфліктів в освітньому просторі. У навчальних тренінгах взяли участь 9 педагогів( у т.ч. психолог і соціальний педагог) та 9 учнів закладу(м. Чернігів).
Практичні психологи освітніх закладів міста , методист ММК взяли участь у майстер-класах обласної творчої майстерні «Грані творчості» та провели 4 майстер-класи для психологів області: Марущак Т.В.(ЗДО №25), Вовкодав І.О.(ЗОШ №6), Солдатенко С.В.(ліцей НДУ), Сілівоненко К.О.(гімназія №14)(ЧОІППО, 23.04.2019), численних вебінарах, семінарах, засідання обласних творчих груп(2019р.), організованих навчально-методичним центром психологічної служби системи освіти області; Міжнародному фестивалі з арт-терапії «Арт-практик» (організатор - О.Тараріна, 30.11.-01.12, 07-08.12.2019, м. Чернігов) і  «Арт-практик.Діти» (01.06.2019, 07-08.12.2019, м. Київ).
У 2019 році практичними психологами, соціальними педагогами в роботі з дітьми, батьками, педагогами охоплено: діагностикою - 9526 осіб; консультуванням -7231;профілактикою - 6494; корекцією - 5277; навчанням-168; проведенням ділових ігр, тренінгів - 3536; зв’язками з громадськістю - 1256; просвітою-8517 осіб.
 У 2019 році соціальними педагогами  в роботі з педагогами, учнями, батьками охоплено: діагностикою -  4220 осіб; консультуванням -3052 ;профілактикою-5932 ; корекцією -1342 ; навчанням-8 ; проведенням ділових ігр, тренінгів - 1850; зв’язками з громадськістю - 934 ; просвітою- 5973 осіб .
             За результатами  участі в обласному  етапі Всеукраїнського конкурсу авторських профілактичних програм «Нові технології у новій  школі»( лютий 2019 року), ІІ місце здобула Марущак Т.В.(ЗДО №17). Лауреатом  обласного конкурсу стала Жадько Ю.Г.(ЗДО №23). Роботи переможців направлені для часті в обласному етапі(грудень, 2019).
За результатами участі в міському етапі Всеукраїнського конкурсу авторських корекційно-розвиткових програм «Нові технології у новій школі»( листопад 2019 року), І місце вибороли: Сілівоненко К.О.(психолог гімназії №14),  авторський колектив: Парубець В.В., Сидорець Н.Г.(ЗОШ І-ІІІ ст.№15). лауреатом міського конкурсу стала Гармаш О.А.(практичний психолог гімназії №3).
  Проте, незважаючи на позитивні тенденції та обсяг виконаної роботи,  в діяльності психологічної служби  є проблеми, які потребують вирішення:
-стовідсоткове забезпечення ЗЗСО, ЗДО посадами соціальних педагогів, ЗДО - практичними психологами і соціальними педагогами; забезпечення їх кабінетами і персональними комп’ютерами;
- нерозуміння з боку керівництва функціональних обов’язків, морально-етичних принципів роботи працівників психологічної служби; нормативно- правових основ розподілення робочого часу, ведення ділової документації у забезпеченні високої ефективності освітніх реформ;
-потребує посилення міжвідомча взаємодія в  профілактичній роботі щодо своєчасного попередження та протидії  різних форм насильства(домашнього насильства; профілактиці противоправних дій в освітньому середовищі та громаді), профілактиці небезпечних хвороб та   допомоги дітям із сімей , що опинилися у СЖО;
- системна робота щодо створення комфортного освітнього середовища, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі,  підвищення мотивації до навчання та захисту психічного здоров’ я здобувачів освіти;
 - активізація діяльності фахівців психологічної служби щодо висвітлення інформації на блогах, сайтах ;
 - системність  у роботі щодо підготування учнів, батьків до здорової взаємодії з дітьми  з ООП, співпраця з Інклюзивно-ресурсним центром.
      Завдання  методиста психологічної служби на 2020 н.р.:
1. З метою покращення матеріально- технічної бази фахівців психологічної служби, забезпечення закладів освіти практичними психологами,  соціальними педагогами тощо висвітлити  на колегії УО питання «Про виконання міської Програми розвитку психологічної служби системи освіти міста  за 2019 рік»; «Про виконання програми «Протидії торгівлі людьми до 2020 року» за 2019 рік».
2. Провести з керівниками освітніх закладі (ЗДНВР)в семінар (вебінар) з проблеми «Функціональні  обов’язки  та морально-етичні принципи діяльності  практичного психолога працівників психологічної служби; розподілення робочого часу у забезпеченні високої ефективності освітніх реформ».
3. Провести науково-методичний семінар «Психологічний супровід експериментально-дослідницької  діяльності в рамках Всеукраїнського експерименту «Формування соціальної активності та професійно-зорієнтованої особистості»(гімназія №3).
4. Підготувати аналітичні довідки на методичну раду ММК «Про результати проведення  моніторингу щодо обізнаності питаннями Віл/СНІДу серед учнів, педагогів в 2017, 2019 р.р.», на  нараду ЗДНВР «Про результати моніторингу охоплення учнів профілактичними програмами» у 2019-2020 н.р.  як необхідної умови щодо створення безпечного середовища».
 5.Продовжити роботу ММО психологів, соціальних педагогів щодо збереження психічного здоров’  я здобувачів освіти; міської ТГ з питань адаптації учнів НУШ».

 6. Провести круглий стіл спільно з  міським Інклюзивно-ресурсним центром   «Впровадження інклюзивної освіти в місті Ніжині в умовах сучасних реформ».

7. Продовжити роботу міської ТГ психологів «Успіх « з проблеми «Формування адаптивних можливостей у першокласників»(кер. Ковтун Л.В., психолог ННВК №16), консалтингової допомоги здобувачам освіти(на базі ММК, ЗЗСО, ЗДО), міського МО «Збереження психічного здоров ‘я здобувачів освіти в умовах соціально-психологічного супроводу адаптаційного періоду».

8. Надавати систематичну методичну допомогу фахівцям психологічної служби на шляху професійного зростання , формування компетентної особистості застосуванням інноваційних технологій, методів. Організувати роботу міської творчої майстерні з арт-терапії «Арт- практик»( кер. Марущак Т.В.).

9. Сприяти координації партнерської міжвідомчої  взаємодії у профілактичній, просвітницькій роботі.


                Методист ММК                  О.М.Гіль
-                 







Немає коментарів:

Дописати коментар